Laatst zat ik op een verjaardag van de familie. Toen vertelde mijn neef dat hij eet omdat het noodzakelijk is, maar dat hij het anders niet zou doen. Hij beleeft er geen plezier aan. Hij geniet er niet speciaal van. Het eet dus omdat het niet anders kan.

Het eerste wat in mijn opkwam was ‘wat zonde en wat rot voor hem’. Ik kan namelijk enorm genieten van eten. Vroeger al en nu nog steeds. Bovendien vind ik eten een sociaal gebeuren. Samen eten is gezellig en plezierig. Of het nu thuis, bij iemand anders of in een restaurant. 

 

Afleiding zorgt voor onbewust eten

Vanwege het sociale aspect zijn veel mensen tijdens het eten afgeleid. Voornamelijk de tafelgesprekken leiden af. Met een gezin is de maaltijd sowieso een onderdeel van een drukker avondprogramma. Zeker als er nog gesport moet worden, huiswerk gedaan moet worden, opgeruimen en wat al niet meer.

Bovendien wil je dat je kroost ook netjes eet en alles opeet. Dus ben je bezig met hoe ieders dag was en dat de maaltijd ook op een beetje normale manier gegeten wordt. Het laatste waar je op dat moment mee bezig bent, is bewust eten. Gewoonweg omdat we of te gehaast zijn of met ons hoofd bij andere zaken zijn en niet bij de maaltijd.

En dat is zonde. Daarbij werkt het overeten in de hand. Simpelweg omdat we niet bewust genieten van de maaltijd. Genieten van de kleur, de geur, de structuur en de smaak. Pas als we rust hebben, kan dat wel. Maar dan is het tijd voor thee met…chocola of een koekje. Of een glas wijn. Om het moment van rust te onderstrepen. 

Twee belangrijke nadelen van onbewust eten

1. Je eet meer

Je brein heeft 20 minuten nodig om een seintje te geven dat je genoeg gegeten hebt. De meeste mensen zijn echter zo snel klaar met eten, dat ze de 20 minuten niet eens halen.

 

2. Spijsverteringsproces langzamer

Door onbewust te eten, kauwen de meeste mensen slecht 6, 8 of hooguit 10 keer. Smoothies en sapjes zorgen ervoor dat er helemaal niet gekauwd hoeft te worden. Dat is zonde, want je spijsvertering begint al in je mond. 

In je speeksel zitten enzymen die belangrijk zijn bij de afbraak van koolhydraten. Kauwen zorgt ervoor dat het speeksel vermengd wordt met je voeding en dat je spijsvertering dus al start.

 

De oplossing

Om bewust te eten kun je een aantal dingen doen:

 

1. Gebruik je zintuigen optimaal

Kijk, ruik en proef wat er op je bord ligt. 
Kook daarom kleurrijk en gebruik voedingsmiddelen met verschillende structuren en smaken. Je kunt er zelfs een spelletje van maken door met een blinddoek op te eten en te kijken welke smaken en structuren je proeft.

 

2. Kauw meer

Kauw iedere hap minstens 20 keer. 

 

3. Leg je bestek neer tussen de happen

Leg iedere keer dat je een hap eet, je bestek neer en kauw bewust. Je pakt je bestek pas weer op als je uitgegeten bent.

Op deze manier is de kans klein dat je overeet of dat je na de maaltijd nog trek hebt terwijl je voldaan zou moeten zijn. Bovendien is de kans groot dat je (nog) meer geniet van je eten.
Wie wil dat nu niet :-).

Wat vond je van deze tips? Leuk als je het met me deelt onderaan deze pagina.

 

Ontvang GRATIS in je mailbox:

 

7 simpele tips voor

Gezond afvallen met een drukke baan

 

Ontvang wekelijks tips, recepten en inspiratie op gebied van gezond afvallen, emotie eten, vetverbranding enzovoort.

Als cadeau krijg je mijn 7 simpele tips waardoor je wel afvalt.