Drukke dag, deadlines, overvolle agenda’s, ‘de kinderen’, vermoeidheid, behoefte aan rust, eindelijk tijd voor je partner of een vriendin, slecht weer, geen conditie, geen tijd…

Allemaal redenen die vaak genoemd worden om niet te (hoeven) bewegen. Het kan soms een flinke uitdaging zijn jezelf nog op te peppen om in beweging te komen. Maar als je het doet, dan levert het je ook zoveel op. Een gestroomlijnder en slanker lichaam, minder stress, betere ontspanning, méér energie en  een langer lontje.

Wist je dat mensen die regelmatig bewegen, sneller denken en zich beter kunnen concentreren dan mensen die passief zijn. Stel je voor wat een fijne impact dat kan hebben in je werk! Heb je nog meer redenen nodig om in beweging te komen? Lees dan de blog die ik schreef waarom je als ambitieuze, werkende moeder juíst vaker zou moeten bewegen.

Anyway….in de basis is beweging belangrijk voor jong en oud. Dat is niks nieuws. Toch is het voor veel werkende moeders moeilijk om zich ertoe te zetten. Beweging is vaak ook het eerste dat van de agenda geschrapt wordt in drukke tijden. En een 32+ urige werkweek combineren met een gezin is nu eenmaal druk.

Je kunt niet altijd weglopen van alles waardoor je het leven als druk ervaart. Of dingen waar je stress van krijgt. Maar door meer te bewegen kun je bijvoorbeeld emoties en stress wel beter relativeren. Nu in beweging komen betekent morgen al minder stress.

Leuk…maar hoe dan?

De één heeft baat bij regelmaat en vaste afspraken met iemand als stok achter de deur. De ander is bij voorkeur zo flexibel mogelijk om de tijd zelf te kunnen indelen. Het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vind en dat je het vooruit inplant in de agenda.

5 tips om in beweging te komen:

TIP 1: Wat past bij jou
Zoek een sport die bij je past. Forceer jezelf niet iets te doen wat je niet leuk vindt. Of iets dat je leuk moet vinden. Daar krijg je alleen maar stress van.

TIP 2: Leg de lat niet te hoog
Laat je lichaam rustig wennen door klein te beginnen. Plan één sportmoment in de week in. Kijk hoe dat gaat. Bevalt het goed, plan dan een tweede in.

TIP 3: Planning
De meeste mensen zijn gebaat bij routine. Door vaste momenten te plannen, wordt het gemakkelijker om vol te houden. Zeker als je afspreekt met een sportmaatje of wanneer je een groepssport beoefent.

TIP 4: Integreer beweging in je dagelijkse bezigheden
Je hoeft niet perse een sport te beoefenen. Uit een onderzoek blijkt dat het dagelijks inbouwen van een stevige wandeling al heel veel gezondheidsvoordelen opleveren. Vaker de fiets pakken of een paar keer per dag de trap op en neer lopen is ook al een vorm van beweging.

TIP 5: Combineer het ‘noodzakelijke’ met het aangename
Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om thuis te sporten. Met een minimum aan investering voor een matje en sportkleding, kun je aan de slag in de woonkamer. Gewoon met een fitness app of een youtube filmpje voor een total body workout, yogasessie of wat je maar wilt. Kijk ondertussen je favoriete Netflix serie en je kunt beiden prima combineren.

Of regel voor een paar uur een oppas en ga eens wandelen met je partner. Je hebt even tijd om met elkaar bij te praten en pakt meteen je beweging. Natuurlijk kan dit ook met een vriendin in plaats van koffie drinken en stil zitten.

Mijn ervaringen

Ik sportte voordat de kinderen geboren werden 3 tot 4 keer in de week in de sportschool. 45 tot 60 minuten krachttraining gevolgd door 20-30 minuten cardio. Dit deed ik na werktijd (ik begon toentertijd nog om 06.30uur op kantoor om files te ontwijken) en voor het avondeten. Vond ik krachttraining leuk? Zeker niet! Maar de resultaten waren wel heel fijn. In twee maanden tijd slonk ik 2 kledingmaten en ik kreeg een sterker en gestroomlijnd lichaam.

Met kinderen, andere werktijden en -locaties met een nieuwe baan veranderde dit. Mijn leven werd drukker en ik had minder tijd om te sporten in de sportschool op de tijden die mij het beste uitkwamen. Dus starte ik thuis met sporten. In het begin gewoon op een matje. En van lieverlee schafte ik vanalles aan. Dit heb ik jaren gedaan.

Tegenwoordig ga ik één keer in de week naar BodyTec voor EMS training. Door middel van elektronische impulsen train ik daarmee in korte tijd effectiever.

Zo zie je maar, als je wilt sporten, is er altijd een mogelijkheid die bij je past. Probeer dingen gewoon uit.

Home fitness

Mijn favoriete apps zijn: Nike Training en Fitify.
Mijn favoriete Youtube kanalen: Koboko, FitnessBlender, Lumowell, Linda Wooldridge en HASfit.

Daag jezelf uit

Welk extra beweegmoment ga jij deze week nog inplannen en uitvoeren?

Laat het weten in de reacties.

Gezond en energiek in de veertig

GRATIS E-BOOK “VOEL JE GEZOND & ENERGIEK MET 40+”

Laat je naam en emailadres achter en ontvang de 7 waardevolle & originele tips voor energie en rust in je hoofd.

Dan mis je ook mijn superfijne tips, met regelmaat recepten, dosis inspiratie en nieuwe inzichten op gebied van leefstijl en mindset niet..

 

You have Successfully Subscribed!