Ik heb er al eerder over geschreven: we hebben tegenwoordig een hond, Vigo. Vigo wordt bijna 2 en komt uit Athene. Hij is behoorlijk angstig en moet heel erg wennen aan alle prikkels. De prikkels binnen door de kinderen, maar ook buiten: brommers, fietsers, mensen, kinderen, bestelauto’s, bezorgdiensten… Afvalcontainers gaan al beter.

Nu hebben we toch een consult gehad met een hondentrainster, omdat de taal van een hond nogal in nuances ligt en het toch handig is om te weten waar we op moeten letten. En vooral hoe om te gaan met zijn angst.

Kleine aanpassingen, grote resultaten

Als kind hadden we ook een hond. Ik kan me niet herinneren dat we enorm bezig waren met zijn welzijn. Mijn moeder wilde hem eigenlijk ook niet. Dus hij hoorde er wel helemaal bij, maar moest zich aanpassen. Het was ook een pup dus dat gaat dan toch spelenderwijs.

Maar Vigo is toch een ander verhaal. Dus advies niet corrigeren, maar afleiden. Lange lijn buiten en hem de tijd geven om te snuffelen (=informatie inwinnen) en hem de richting laten bepalen.

En het doet wonderen! Hij loopt binnen een week al veel voortvarender buiten, besnuffelt menig bosje en perkje en we gaan kriskras door de buurt. Maar ook door alle paden achter de huizen. En dat vind ik s avonds best een dingetje. De paden zijn hartstikke donker en we kijken seizoen 9 van de Walking Dead. Niet aan denken natuurlijk, maar dat is hetzelfde aan niet denken aan een roze olifant. Dat lukt dus niet. En met Vigo als angsthaas nummer 1 voel ik me dus niet helemaal relaxed wandelend door die steegjes.

Veel activiteit op het slechtste moment van de dag

Het voordeel is dat hij dus al meer durft en mee naar buiten gaat. Het nadeel is dat het vooral s avonds is en dat hij dan lang weg wilt. Oorspronkelijk was mijn idee dat hij mee zou gaan met mijn ochtendwandeling. Om vervolgens met nog 2 wat langere wandelingen op een dag, s avonds met een klein rondje klaar is. Maar we zitten in de omgekeerde wereld: overdag alles kort en s avonds een lange rit.

Helaas is dat niet mijn beste moment. Ik ben een ochtendmens. Ik heb dan de meeste energie en moet ’s avonds langzaam uitgaan. Dus geen actieve dingen fysiek als mentaal. Het zal uiteindelijk wel goedkomen, maar toen ik gistermiddag even mijn ogen sloot, zittend in een verrassend warm middagzonnetje bij de geitenboerderij, dat ik toch eigenlijk best moe ben.

Het is zo belangrijk om je activiteiten te plannen op het moment dat je de meeste energie ervoor hebt. Heb je taken waar je tegenop ziet, dan is het het best om deze zo snel mogelijk te doen zodat je er niet tegenaan blijft hikken. De taken waar je je hoofd bij moet hebben, die een bepaalde focus vereisen, doen op het moment dat je de meeste energie hebt. Om vervolgens de taken die niet veel energie van je vragen op de momenten te doen, dat je ook minder energie hebt.

Wanneer ben jij op je best?

Als je nu kijkt naar jezelf, op welk moment van de dag ben jij op je best? En hou je daar rekening mee in je dagplanning?

Doe jij de taken die je moeilijk vindt, niet leuk vindt of waar je tegen aanhikt eerst? Of laat je het liggen waardoor je continue een stemmetje in je achterhoofd hoort?

Hou eens een paar dagen bij hoe dit voor jou is en kijk welke veranderingen je hierin kunt aanbrengen, zodat je meer energie overhoudt en/of tijd wint op een dag.

Hoeveel rekening hou jij met je energieniveau gedurende de dag? Deel je het hieronder met me?

Tenslotte

Wij gaan natuurlijk door met de vertrouwensband opbouwen met Vigo, zodat hij uiteindelijk ook overdag met plezier naar buiten gaat en zich aanpast aan een dagritme.

GRATIS 7 ORIGINELE TIPS:

VOEL JE GEZOND & ENERGIEK MET 40+

 

Laat je gegevens achter en ontvang de 7 super tips waardoor je je gezond en energiek gaat voelen in je inbox.

Zo geef je jezelf ook meteen een wekelijkse motivatie en inspiratie cadeau.

Gezond en energiek in de veertig

GRATIS E-BOOK “VOEL JE GEZOND & ENERGIEK MET 40+”

Laat je naam en emailadres achter en ontvang de 7 waardevolle & originele tips voor energie en rust in je hoofd.

Dan mis je ook mijn superfijne tips, met regelmaat recepten, dosis inspiratie en nieuwe inzichten op gebied van leefstijl en mindset niet..

 

You have Successfully Subscribed!