Sommige vrouwen weten al van kleins af aan dat ze ooit moeder willen worden. Ik had als kind veel met dieren en niks met kinderen. Als tienermeisje liep ik niet warm voor baby’s, peuters en kleuters. Wel voor pony’s en paarden. De wens om moeder te worden kwam er ook pas toen ik wat ouder werd. Ik wilde er drie en dan ook nog drie jongens.

En over 9 dagen is het 9 jaar geleden dat ik voor het eerst moeder werd van onze oudste zoon Sep. Eén ding wist ik alleen zeker: na mijn verlof blijf ik werken en ik ga niet minder werken dan 36 uur. En dat verdeelde ik over 4 dagen. 

Ik woonde toentertijd in Amsterdam en werkte voor Shell in Den Haag. Ik reed tijdens mijn zwangerschap 5 dagen per week op en neer naar Den Haag. En om de files te omzeilen begon ik om 6.30u op kantoor. Werkte prima, al was 5.00uur opstaan in de ochtend iedere dag soms best pittig. Na mijn zwangerschap begon ik om 7.00uur. Het bleef dus vroeg, maar wel ietsje later…

Als moeder ‘hoor’ je parttime te werken

Met de komst van Sep begon ik wel wat later, maar ik wilde dus wel perse blijven werken.

De opmerkingen ‘Je gaat toch zeker wel minder werken’, ‘Je krijgt kinderen niet voor niets’, ‘Later krijg je er spijt van als je deze jaren mist’. De opmerkingen en ‘adviezen’ waren niet van de lucht. Maar in het algemeen was het me duidelijk: als moeder ‘hoorde’ ik toch écht parttime te werken.

Nu trek ik me daar niet zoveel van aan. Ik vond het alleen bijzonder irritant. Ik vind het namelijk leuk om te werken. Ik voel me goed als ik mezelf kan uitdagen. Ik vind het fijn om mijn eigen leven te hebben naast het moeder zijn.

Binnen vier jaar waren we de gelukkige ouders van 3 jongens (ja hoor, be carefull what you wish for…😊). En al die tijd werkte ik 36 uur per week. Was het altijd gemakkelijk? Nee. Waren er periodes dat ik bekaf was? Stress had? JA! Heb ik er spijt van? Nee!

Gezond eten als je druk bent

 

We hebben het als stel in de tropenjaren ook behoorlijk voor de kiezen gehad. We verhuisden naar een andere woonplaats, we verbouwden een huis, we verhuisden nog een keer, ernstige ziektes in de familie, overlijden en veel onrust op werkgebied. Er gebeurde veel en we hadden drie kleine kids…tja…hoe het echt is weet je pas als je ze hebt. Het waren veel ballen om in de lucht te houden. 

Maar hoe ik het volhield? Door gewoon te gaan én door goed voor mezelf te zorgen en dus gezond te leven. Eten, slapen, bewegen en ontspanning.

En dat is waar ik vooral de moeilijkheid zie bij mijn klanten: gezond eten. De maaltijden zijn wegens tijdgebrek vaak lastig. En natuurlijk de zoetbehoefte. Vrouwen die een goede baan hebben, hard werken, een gezin hebben… Kortom: vrouwen die heel wat ballen in de lucht houden. De vraag is dan vaak: hoe kan ik gezond eten als ik druk ben

Want ja…die gezonde maaltijd is niet alleen belangrijk bij het afvallen. Maar ook natuurlijk voor het hele gezin!


Hoe zorg je voor een gezonde maaltijd met een drukke baan

Hier volgen mijn tips om gezond te eten als je druk bent:

TIP 1: Plan je maaltijden slim 

Meestal heb je wel een idee welke dagen je druk bent in de week. Dan weet je ook dat je die dag waarschijnlijk minder tijd hebt om te koken. Hou de maaltijden voor die dagen gemakkelijk. 

De maaltijden die ik vaak maak op de drukke dagen zijn:
– een goedgevulde maaltijdsoep
– een pasta met een (vegetarische) bolognese saus
– een met groente gevulde omelet

Ik kom een heel eind met knoflook, ui, gepelde tomaten uit blik, een zak diepvriesgroenten en een pot peulvruchten (linzen, kikkererwten, etc). In beide gevallen is dit een prima basis voor zowel een soep als een pasta.
Ik maak dan gebruik van peulvruchten uit pot, omdat dit sneller klaar is dan vlees. 

Het gaat om gerechten die je binnen 15 minuten op tafel kunt hebben. Je kunt ook dingen vooruit maken die je alleen nog maar hoeft op te warmen. Denk aan ovenschotels of toch ook weer een maaltijdsoep die je snel kunt opwarmen.

TIP 2: Kook dubbel op rustige dagen

Op rustige dagen kun je een dubbele portie maken zodat je gezond kunt eten op de dagen dat je druk bent. Zeker als je een vriezer hebt, dan is dit ideaal. Hoef je alleen maar een timer te zetten dat je de maaltijd op tijd laat ontdooien (en dat is in de koelkast).


TIP 3: Kook wat extra voor een gezonde lunch

Lunch komt voor velen vaak neer op brood of wellicht een (kant en klare) salade in de zomermaanden. Nu is er met brood en de salade uit de supermarkt niks mis. Iedereen kan tegen gluten tenzij dit merkbaar overlast geeft. En kant en klare salades zijn in de basis gezond. In beide gevallen gaat het om wat je erop doet. Het beleg op brood of de toppings en dressings bij de sla. Kies voor mager, hartig beleg en pas op met kaas en dressings bij salades.


Wil je nu toch wat anders eten bij de lunch, dan zijn er diverse mogelijkheden. Maak bijvoorbeeld extra bij het avondeten en eet dit de dag erna als lunch. Bloemkoolnasi in een omelet is en blijft één van mijn favorieten. 
 

TIP 4: Voorbereiden

Zoals ik iedere dag vantevoren de 10-uurtjes en de bekers drinken van de jongens klaarzet, zo doe ik dat ook voor mezelf. Overnight oats voor ontbijt, een paar plakken wortelbrood of appelcake (ook favoriet bij de kids) of een bak kwark met chiazaad (boordevol voedingsstoffen!) met fruit. 

Ik maak het mezelf zo gemakkelijk mogelijk. Ik maak gebruik van de tijd die ik heb. Heb ik meer tijd dan kook ik extra. Of ik bak iets, al dan niet samen met de jongens. Altijd met in mijn achterhoofd wat er die week komen gaat.
Bovendien zorg ik ervoor dat ik gebruik maak van de tools die mij tijd besparen. De diepvries om in porties maaltijden in te bewaren. De oven om het werk te laten doen en dat ik dan wat anders kan doen.

It’s all about planning! En eerlijk is eerlijk…dat is wel echt mijn sterke kant.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren en op weg heb kunnen helpen met ook in drukke dagen gezond te eten. Laat je het met weten? Je kunt je reactie en natuurlijk ook vragen hieronder achterlaten.

Ontvang GRATIS in je mailbox:

 

7 simpele tips voor

Gezond afvallen met een drukke baan

 

Ontvang wekelijks tips, recepten en inspiratie op gebied van gezond afvallen, emotie eten, vetverbranding enzovoort.

Als cadeau krijg je mijn 7 simpele tips waardoor je wel afvalt.