Vorige week was ik voor het eerst in 9(!) jaar helemaal alleen weg. Ik was op een event met meer dan 200 vrouwen. Dus helemaal alleen was ik niet. Maar wel even weg van huis. en eerlijk is eerlijk: heerlijk vond ik het. Zo lekker dat ik meteen dacht ‘dat moet ik vaker doen’. 

Kunnen de mannen thuis even lekker in hun testosteron bubbel gaan zitten. Met ongezond eten, want zodra mamma haar hielen gelicht heeft, komen er kaas-spekpannenkoeken met veel stroop tafel, de all American burgers met friet en pizza.
Dit tot grote vreugde in huis. En dat is allemaal prima! Het is hun feestje.

Heerlijk thuiskomen

De thuiskomst op zaterdagavond was heel gezellig. Knuffels van de kinderen. ‘Ik heb je zo gemist’. En ja…ik had ze ook gemist. Lief en lekker met de kleinste knuffelbeer op de bank. Iedere keer kleine kusjes krijgen met ‘mamma, ik vind je zo lief’. Tja…daar is mijn moederhart wel vatbaar voor. 

Op zondag hadden we afgesproken met vrienden waarvoor we een uurtje moesten rijden. In dat uurtje ging mijn stresslevel van niet noemenswaardig naar alarmbellen hoogte. Van begin tot eind één grote strijd op de achterbank. Elkaar klieren, slaan, stompen, duwen, trekken. En vooral die onderlinge focus op iedere (verkeerde) beweging die gemaakt wordt.

Vriendelijke toch dringend vragen op te houden helpt niet. Boos worden helpt niet. Negeren helpt een tijdje, maar lukt niet altijd. 

Mijn ideale gezinsauto

De ideale auto is in mijn ogen een auto waarbij je je kinderen in een afsluitbare (wel luchtdoorlatende) cocon kunt zetten. Of waarbij je ze in een andere plek in de auto kunt zetten met slechts één druk op de knop. Of van mijn part een geluiddicht scherm tussen voor en achterbank. De oplossing zou zijn een zevenzitter, maar die hebben we niet en die gaat er ook niet komen op de korte termijn.

Anyway…. daar zittend in de auto realiseerde ik me ineens…de stress die ik vaak voel, wordt eigenlijk grotendeels veroorzaakt door mijn kinderen. Stress van het duwen en trekken aan elkaar, het geruzie, het fysieke, het niet luisteren, schreeuwen… Vooral onze jongste kan er momenteel wat van.


Opvoeden en kleuterpuber 

De hoogste tijd dus om wat te doen aan deze stress. Dus daar zijn we meteen mee begonnen. En begrijp me niet verkeerd: de oplossing levert in eerste instantie ook stress. Zo liep ik vanochtend nog pissig de deur uit, want een beetje relaxed de dag beginnen is er nu even niet bij met een puberende kleuter.
 
Een 4 jarige met clownsgedrag, die in het bezit is van een ijzeren wil en engelengeduld. Die zeer specifieke ideeën heeft over van alles en nog wat, rap van tong is en bovendien zo onzelfstandig als wat is. 
 
Om hem vanaf nu alles zelf te laten doen, iedere keer te confronteren met wat hij doet en wat hij zegt, wat gewenst gedrag is en wat ongewenst gedrag is…. Het vergt heel veel van je als ouders. En respect voor de juffen. Maar alles voor het goede doel.

Schuldgevoel

Stress van je kinderen. Ergens voelde ik me er wel even schuldig over.
Maar het is wat het is. Ik hou zielsveel van ze, ben dankbaar dat ik ze mag hebben, maar ik zou liegen als ik het moederschap een makkie vind. En ook als ik mijn moederrol altijd leuk zou vinden. Ik vind een dag werken vaak meer ontspannen dan een dag werken.

Bij mijn klanten merk ik dat een heleboel vrouwen bij stress denken aan hun werk. 

Je lichaam kan echter door veel meer factoren stress ervaren. 

Denk bijvoorbeeld eens aan:
– Sociale omgeving

– Teveel moeten van jezelf

– Jezelf niet goed genoeg vinden

– Jezelf niet mooi of aantrekkelijk vinden

– Jezelf te dik vinden

– Alles alleen moeten doen van jezelf

– De perfecte plaatjes op sociale media

– Te weinig tijd voor jezelf

– Niet goed genoeg zorgen voor jezelf

– Te weinig eten

– De verkeerde dingen eten

– Teveel koffie of alcohol

– Een tekort aan voedingsstoffen

Zoveel oorzaken voor stress 

​Er zijn zoveel dingen die je lichaam kunnen beinvloeden waardoor je lichaam stress ervaart. Op het moment dat je lichaam teveel stress heeft, staat afvallen voor je lichaam op een heel laag pitje. Sterker nog: je komt aan.

​​Daarnaast is stress voor veel mensen ook een reden om meer te eten. Oók als je stress hebt, maar dit zelf nog niet eens zo ervaart. Stress zorgt voor een hogere suikerspiegel, waardoor je meer trek krijgt. En juist…ook weer in ongezonde dingen.

​​Daarom is het belangrijk eens te bedenken op welke gebieden jij en/of je lichaam stress ervaart. Wat zouden je stressoren kunnen zijn? 

Waar ik heel benieuwd naar ben: ken jij jouw stressoren?​​
Deel het in de reactie hieronder of stuur een mail naar lilian@sparklinghealthywomen.nl.

Ontvang GRATIS in je mailbox:

 

7 simpele tips voor

Gezond afvallen met een drukke baan

 

Ontvang wekelijks tips, recepten en inspiratie op gebied van gezond afvallen, emotie eten, vetverbranding enzovoort.

Als cadeau krijg je mijn 7 simpele tips waardoor je wel afvalt.